fredag den 25. maj 2012

Hamborg

For en måneds tid siden var jeg på en forlænget weekend i Hamborg; en by der ofte bliver undervurderet af uforklarlige årsager. I Hamborg er der rig mulighed for at få fantastisk mad, shopping i såvel små, skæve butikker som i de lækre og lidt dyrere samt for at få stillet sin kulturelle appetit.

Shopping
High-end
Den hard-core shopping er bedst inde i centrum omkring Binnenalster (altså den lille del af Alster), og de små kanaler. Gaden Neuer Wall har stort set alle highend mærker, og butikken Unger har masser af lækre mærker, bl.a.  DVF hvor jeg købte en fantastisk blå kjole fra sidst jeg var der (og de serverede endda kaffe mens jeg besluttede mig - det kan jo tage lidt tid)! Ellers er Alsterhaus og de andre omkringliggende butikker også fantastiske, da de har nærmest alt hvad man kunne ønske sig!
Highstreet
Highstreet-butikkerne ligger også i samme område v. Binnenalster, så det er dejligt nemt at få ordnet al sin shopping på ingen tid - eller man skal i hvert fald ikke gå alt for langt for at finde butikkerne!
Diverse små butikker
Schanzenviertel har rigtigt mange små butikker rundt omkring, men især Marktstraße bugne af sjove, skæve butikker - her kan man få alt fra plader til tøj. Der ligger i øvrigt enormt mange hyggelige caféer i området, så gå endeligt rundt og nyd livet!

Schanzenviertel
Når vi er i Hamborg bor vi altid på et lille hotel i det fantastiske område Schanzenviertel, centreret omkring Sternschanze og Schanzenstraße. Hotellet hedder Fritzhotel (jeg ved ikke hvad de har med navnet Fritz, men mangt og meget bliver altså opkaldt efter det i Hamborg - fx Fritz Cola og Fritz Riesling) og er fantastisk. Området er fantastisk hyggeligt med masser af skygge fra træer, små caféer og butikker...

Sidder udenfor og nyder morgensolen på Frank & Frei, der er en hyggelig café.

 Er der ikke muligt at få bord på Frank & Frei, kan jeg varmt anbefale Omas Apotheke
Fritz Hotel
Hotellet er nemt at komme til, da der er både S-bahn og U-bahn lige overfor, hvilket også gør det nemt at komme rundt i byen.
Som bonus er det altid muligt at få mad lige ved hotellet - man skal bare være til döner!
Rosévin på altanen i solen - så bliver livet vist ikke meget bedre...
Fik også købt mig en ny stråhat fra Accessorize til 25 € - den skal bruges hele sommeren!
Hafencity
Et område i opblomstring er Hafencity, der er det gamle haveneområde. Området er ved at blive istandsat, og det ser ud til at blive super fedt! Indtil videre er det primært caféer og restauranter der er kommet til bydelen, men snart burde butikker følge trop, og dermed skulle der gerne blive mere levenede...
Gåtur langs havnen - bagved ses Hafencity

Hafencity
Hafencity
Restauranter
Der er så sindssygt mange fantastiske steder at spise i Hamborg, at man kan få flere uger til at gå med bare at spise sig gennem byen! Her følger et lille udvalg af de bedste steder!

1. Eisenstein
Restauranten er indrettet i en gammel fabrikshal, og det er muligt at sidde uden for, hvis vejret er godt. Maden er virkelig god - og bliv ikke skræmt af det store udvalg af pizzaer med mærkelige navne, for de er virkeligt gode! Restauranten ligger i Altona, så kombiner turen derud med en udforskning af bydelen...
Her ses min pizza "Blöde Ziege" m. tomatsovs, ost, speck, rosmarin og gedeost - NAM!
2. Die Bullerei
Et paradis for bøf-elskere! Restauranten er delt op i to; Deli og Restauranten - vi spiste på den sidstnævnte!
Bøfferne var fantastiske, betjeningen og vinen lige så....


Forretten var en super lækker tomatsalat - der var bare alt for meget af den...
Ti hovedret fik jeg denne fantastisk bøf - saucerne kunne jeg godt have undværet. Til gengæld er jeg en kæmpe fan af måden de har serveret retten på!
3. Ständige Vertretung
God solid tysk mad - mine favoritter er Kanzler Filet (curry wurst m masser af fritter) og denne dejlige schnitzl. Dette skal naturligvis indtages med rigelige mængder af iskold Riesling! I aspargessæsonen har de selvfølgeligt også et asparges kort (godt, tysk koncept - oftest serveret med hollandaise og evt. skinke). Indretningen er så kitch, at man er godt underholdt ved bare at kigge rundt i lokalet!
4. Caviar House & Prunier
Vi har startet en tradition med at tage i Alsterhaus (måltidet kan snildt kombineres med shopping - al den aktivitet gør jo en sulten) og spise østers og drikke bobler!
5. CARLS Brasserie
CARLS er delt op i 2 restauranter; deli og brasserie. Vi spiste på sidstnævnte med udsigt til havnen. Maden var sindssygt lækker og det kan varmt anbefales! Jeg fik bl.a. en fantastisk tartar (vist på billedet) med fritter til - jeg er som sagt halvt belgier, så fritter er ikke bare fritter! Og det er yderst sjældent at man får ordentlige fritter uden for Belgien, så stor var min overraskelse da de her var helt perfekte!
Opdatering på CARLS:
Var der for nylig, og der var maden helt horribel - du kan læse den nye "anmeldelse" her: Hamburg Easter Edition Day 2
-----------------------------------------------
Die Bank er indrettet i en gammel bank - som navnet sjovt nok også antyder... Det er en virkeligt lækker restaurant i den dyre ende, men det er det hele værd! De har også en skøn bar, som man kan overfalde før og/eller efter maden alt efter smag og behag! Og hvis man er der, så SKAL man benytte sig af toiletfasciliteterne, hvor skiltet er en pengeseddel med henholdsvis en mand (den gamle 100 kr-seddel) og en kvinde (britiske pund) på! 
Morfar og jeg
Skiltet til herretoilettet

To Do
1. Gå rundt og nyd byen!
2. Botatisk have
Forår i Hamborgs botaniske have - en enormt hyggelig og smuk park!
3. Altona
Altona var engang (for længe længe siden) en dansk by. I mange år har den været lidt nedslidt, men der er begyndt at komme liv tilbage til bydelen. Området er meget råt, og der er masser af små caféer rundt omkring. Jeg kan anbefale at man tager sig god tid til at gå rundt og udforske området!

Forår i en park i Altona
4. Havnerundfart
Tag til Landungsbrucke (U- og S-bahn), og gå ned til havnen. Her finder man alle mulige firmaer - hvis vejret er godt, så tag for guds skyld en båd hvor man kan sidde udenfor (der er bl.a. en hjuldamper som er meget hyggelig). Turen er en god måde til at give et overblik over havneområdet, som er kæmpe stort!

5. Strand Pauli
Hvis vejret er godt og man bare har lyst til at chille i solen, er Strand Pauli et fantastisk sted! Jeg opdagede det for en del år siden, hvor jeg brugte det meste af ferien på at sidde på en solstol, sippede stærke cocktails og læste en god bog. Man kan sagtens spise den mad de serverer (ikke finere gastronomi), og deres brunch var også skøn! Det er fantastisk at sidde og nyde livet, og med jævne mellemrum se et containerskib eller en kæmpe kran komme forbi....

-----------------------------
Hvis du skulle have lyst til at læse mere om Hamburg, så har jeg lavet en hel del indlæg med masser af andre forslag til restauranter, oplevelser, hoteller og meget mere. Du kan finde dem HER!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar